Víchrica Ignatz sa presúva ďalej smerom k východu a naplno už udrela na Česko, kde ide o najsilnejší vietor od februára roku 2020. Desiatky tisíc ľudí sú bez dodávok elektrickej energie a záchranári nestíhajú.
Búrka Ignatz dorazila do ďalšieho európskeho štátu. Po Francúzsku a Nemecku sužuje víchrica už aj Česko, kde sú od obedňajších hodín na nohách. Záchranári nestíhajú odpratávať škody a problémy hlásia aj energetici, ktorí evidujú desiatky tisíc ľudí bez dodávok elektrickej energie.
Problémy sú na mnohých cestných a železničných tratiach a situácia v Česku začína pomaly vplývať aj na Slovensko. Medzičasom začína vietor silnieť aj na západnom Slovensku.
Vážna situácia je v celých Čechách, kde nárazový vietor dosahuje rýchlosť až okolo 100 km/h. K 14:30 zaznamenali českí meteorológovia najsilnejší vietor na Milešovke, čo je vrch v Českom stredohorí. Tu náraz vetra dosiahol silu orkánu až 133 km/h.
Mimoriadne veterno je však aj v nižších polohách. V Ústí nad Labem namerali meteorológovia náraz vetra o sile 108 km/h a na pražskom letisku o sile 104 km/h. V samotnom centre Prahy dosahujú nárazy vetra rýchlosť 75 až 95 km/h.
Silný vietor spôsobuje rozsiahle problémy. Vyvracia stromy a strháva elektrické vedenia. Iba spoločnosť ČEZ eviduje k 14:00 viac ako 270 000 domácností bez dodávok elektrickej energie. Ďalšia firma E.ON eviduje okolo 100 000 odberných miest bez elektriny. Distribučné spoločnosti vyhlásili kalamitný stav.
Hasičský záchranný zbor ČR eviduje od rána viac ako 1200 výjazdov a to predovšetkým v Stredočeskom, Ústeckom a v Plzeňskom kraji. Zároveň však záchranári informujú, že len za poslednú hodinu vzrástol počet volaní na tiesňovú linku o 100 %.
Po celom Česku je na niekoľkých tratiach zastavená doprava. Môžu za to buď strhnuté trakčné vedenia alebo neprejazdné trate. Stromy totiž padajú na koľaje a vlaky tak stoja. Z dôvodu extrémne silného vetra na území Českej republiky môže Správa železníc, prevádzkovateľ železničnej infraštruktúry, zaviesť bezpečnosť pomalej jazdy, čo znamená, že vlaky budú naberať meškanie.
Problémy sú aj na medzinárodných koridoroch. Z dôvodu porúch trakčných vedení dochádza k vysokým meškaniam všetkých medzinárodných vlakov, ktoré smerujú na Slovensko. Týka sa to predovšetkým vlakov Eurocity.
Pražské letisko momentálne neodbavuje lety. Problémom je totiž to, že pri rýchlosti vetra okolo 100 km/h nie je možné pristavi´t schody ani nástupné mosty. Všetci pasažieri, ktorí prileteli tak musia zotrvať na palube lietadiel až do upokojenia vetra.
Silný vietor má aspekt aj na ďalšie bežné činnosti. Problémy hlásia napríklad mobilní operátori, ktorí majú desiatky vysielačov bez dodávky elektrickej energie. Momentálne fungujú na záložné zdroje, no v prípade dlhšie trvajúceho výpadku elektriny sa musia obyvatelia pripraviť na možnú nedostupnosť mobilných služieb.
Problémy majú Česi aj pri platbách kartou. Výpadok elektriny zasiahol aj centrálu ČSOB. ,,Z bezpečnostných dôvodov sme dočasne vypli niekoľko dátových systémov. Nefungujú online platby kartou a informačné linky. Intenzívne pracujeme na odstránenie týchto komplikácií, za ktoré sa ospravedlňujeme,, uviedla ČSOB.
Vietor sa v uplynulých desiatkach minút začal na našom území stáčať z južného na severozápadný a prechodne silnie.
Na západe Slovenska dosahujú nárazy rýchlosť okolo 50 km/h, pričom vietor môže ešte zosilnieť. Komplikácie ako v susednom Česku sa však na Slovensku neočakávajú.