Vyšetrovanie v Baltskom mori ešte nie je ukončené a je možné, že čínska loď poškodila ďalšie káble. Aktuálne ju stráži dánska vojnová loď. Čo sa stalo je zahalené rúškom tajomstva.
Pred mesiacom došlo v Baltskom mori k prerezaniu dvoch významných podmorských káblov – jeden spájajúci Fínsko a Nemecko (C-Lion 1) a druhý medzi Litvou a Švédskom.
Podozrivou sa stala čínska loď, ktorá sa aktuálne nachádza v prístave a je strážená dánskou vojenskou loďou. Zhruba 10 dní pred týmto incidentom boli poškodené ďalšie dva káble v prielive Kattegat a znova tu hlavnú úlohu hrá čínska loď Yi Peng 3.
Aj v tomto prípade sa čínska loď nachádzala v čase nehody v blízkosti miesta, kde došlo k nehode. Tentoraz to bolo o niečo západnejšie a k poškodeniu malo dôjsť už 7. novembra. Skúsený britský dôstojník Tom Sharpe však zatiaľ nabáda k opatrnosti. Je tu však niekoľko faktov, ktoré vrhajú na Yi Peng 3 zlé svetlo.
Tím dánskej televízie TV 2 Nyheder sa dal na vlastné vyšetrovanie týchto nehôd. Oslovili experta, ktorý pomocou dronu preskúmal morské dno. Aj tu sa našla hlboká čerstvá brázda, ktorá sa podobá na stopu po kotve ťahanej loďou.
Nové miesto sa nachádza v oblasti ostrovčekov Læsø v oblasti medzi Dánskom a Švédskom. Brázda je orientovaná v rovnakom smere, ako mala podľa radarových údajov prechádzať práve čínska loď.
Dáta z identifikačného systému lodí pre námornú dopravu (AIS) podľa dánskych úradov ukazujú, že práve v tejto oblasti loď I-Pcheng 3 spomalila, a asi 850 metrov za nimi úplne zastala. To je veľmi zarážajúce, pretože spomalenie a zastavenie pre takú veľkú loď je veľmi drahé.
Dánske úrady televízii odmietli poskytnúť stanovisko či oblasť prehľadali a tak si televízia zavolala vlastného experta s podvodným dronom. Zábery posúdili niekoľkí odborníci a tí sa zhodli, že brázda nie je prírodného pôvodu a na jednom mieste vyzerá ako odtlačok kotvy nákladnej lode.
Hoci to na prvý pohľad vyzerá jasne, mnohí skúsení námorníci vyzývajú na opatrnosť. Britský kapitán Tom Sharpeelil štyrom lodiam britského Kráľovského námorníctva a on to nevidí až tak priamo.
Sharpe pre The Telegraph napísal, že nezvyčajne pôsobiacich manévrov lodí je viac, než si verejnosť myslí. Dáta systému AIS navyše nemusia byť úplne presné.
Bývalý kapitán si všimol, že čínsku loď dostihla najprv dánska fregata, ktorá ju svojimi manévrami čiastočne prinútila meniť smer, čo je podľa neho neobvyklé. Ďalej sa okolo nej obšmietala aj zvedavá ruská korveta.
Ponúka niekoľko vysvetlení, čo sa mohlo stať. Jedným z vysvetlení je aj to, že mohla loď vysielať falošný signál o svojej polohe, aby si zaistila priestor pre nejakú inú nekalú činnosť.
Ďalšou možnosťou je aj to, že už skôr Rusi pripevnili ku káblom zariadenia na ich poškodenie a prechádzajúca loď ich len akustickým signálom aktivovala. A ďalšou možnosťou je aj to, že čínska loď s tým nič nemá a ide o zhodu náhod.