Americká vesmírna agentúra (NASA) sa pokúša komunikovať vedu nečakanými spôsobmi. Na začiatku marca predstavila svoju prvú hru na hrdinov, v našich končinách známu ako „dračí doupě“ či „Dungeons & Dragons“, v ktorej kombinuje zábavu a poznanie. V hre bez stopy zmizne Hubblov teleskop.
„Nad mestom Aldastron na túlavej planéte Exlaris sa vznáša temné tajomstvo. Tamojší vedci, ktorí sa venujú štúdiu vesmíru, zmizli. A rovnako tak zmizol z okolia Zeme Hubblov vesmírny ďalekohľad. Len posádka odvážnych dobrodruhov môže odhaliť, čo sa stalo. Zvládnete túto výzvu?“
Toto nie je ukážka z nejakej videohry, ale z oficiálneho materiálu americkej vesmírnej agentúry NASA. Konkrétne z jej prvej hry na hrdinov, v našich končinách známej ako „dračí doupě“ či „Dungeons & Dragons“.
NASA, konkrétne jej Goddardovo kozmické stredisko, sa pokúša týmto spôsobom osloviť ďalšie skupiny mladých ľudí a vyvolať v nich záujem o vedu. Dobrodružstvo je totiž založené aj na využití fyzikálnych znalostí a poznaní, ktoré postavy nazbierajú pri svojej ceste.
Zápletkou hry je pátranie po Hubblovom ďalekohľade (reálne bol vypustený v roku 1990), ktorý sa v tomto rozprávaní nielenže nevyskytuje neďaleko Zeme, ale dokonca ani nikto netuší, že by kedy existoval. A pretože neexistuje, nemá Zem ani Webbov vesmírny ďalekohľad, chýba jej aj Medzinárodná vesmírna stanica.
A tiež v dôsledku postráda aj veľa technológií, ktoré naša civilizácia vďaka výskumom spojeným s nimi má. Napríklad tie, ktoré odhaľujú rakovinu, sledujú ohrozené druhy alebo dekódujú staroveké rukopisy.
V prípade, že máte tento typ hier radi, nasledujúci odsek nečítajte. Obsahuje totiž menšie spoilery.
Príbeh, kde sa hráči ujmú rolí vedcov z NASA, odhalí, že stanica bola unesená – a to pomocou mágie, respektíve „energie vákua“, bytosťami z fantastickej planéty Exlaris. A veľkú úlohu v tom zohráva aj drak. V tomto prostredí potom musia hráči záhadu vyriešiť a v ideálnom prípade ďalekohľad vrátiť do Slnečnej sústavy.
Pritom sa hráči dozvedia veľa zaujímavostí nielen o samotnom Hubblovom teleskope, ale aj o červenom posune, energii vákua, gravitačných šošovkách alebo temnej energii. Zápletka nie je nijako zásadne originálna, ale zaujímavo kombinuje zabehnuté klišé fantasy, ako sú temní elfovia, zelení draci alebo hamižní goblini, s reáliami nášho sveta, ako je práve Hubblov ďalekohľad.
NASA túto hru, vlastne jedno dobrodružstvo, vydala 4. marca 2024. Je nezávislá na nejakom konkrétnom systéme, s ľahkou snahou sa dá teda zahrať v takmer akomkoľvek existujúcom systéme stolových hier na hrdinov.
Autorkou hry je mladá špecialistka NASA na komunikáciu, Christina Mitchellová. Tá sa v agentúre spočiatku podieľala na výbere snímok, ktoré sa budú verejne prezentovať, ale jej nový projekt ju posunul v komunikácii vedy oveľa ďalej: práve k tomuto ambicióznemu projektu.
Hra je dostupná zadarmo priamo na stránkach NASA. Okrem dobrodružstva je jej súčasťou aj štylizovaná mapa časti fiktívnej planéty Exlaris.