Byť zdvorilý k umelej inteligencii nie je lacný „špás“, v konečnom dôsledku to však možno stojí za to.
Patríte k tým ľuďom, ktorí sú pri konverzácii s ChatGPT zdvorilí v nádeji, že keď dôjde k AI apokalypse, roboti sa nad vami zľutujú?
Ako to bude vyzerať v súdny deň vám povedať nevieme, pravdou však je, že vaša slušnosť stojí vývojárov desiatky milióny dolárov a môže dokonca zhoršiť kvalitu odpovedí.
Ukazuje sa však, že byť milý k umelej inteligencii sa oplatí.
Generálny riaditeľ Open AI Sam Altman uviedol, že zdvorilosť používateľov pri komunikácii s ChatGPT stojí spoločnosť „desiatky miliónov dolárov“.
Na otázku, do akej miery slová vďaky ovplyvňujú kvalitu odpovedí obľúbeného chatbota, však stále neexistuje jednoznačná odpoveď.
Výskum ukazuje, že zdvorilé znenie dopytu môže ovplyvniť výsledky vyhľadávania. Veľa však závisí od ďalších faktorov – konkrétneho modelu umelej inteligencie, úlohy a dokonca aj jazyka.
Šéf Open AI nešpecifikoval presné časové obdobie, počas ktorého sa takéto peniaze míňajú.
Samotný chatbot v odpovedi na otázku uviedol, že vygenerovanie jedného alebo dvoch tokenov (približné množstvo potrebné na spracovanie slova „ďakujem“ vo veľkom jazykovom modeli) si vyžaduje približne 0,0004 – 0,004 kilowatthodín energie.
ChatGPT nemá presné štatistiky o počte poďakovaní, ktoré mu používatelia napíšu. Podľa hrubého odhadu však chatbot minie približne 216 000 dolárov mesačne len na spracovanie slova „ďakujem“ vo všetkých dostupných jazykoch.
Je desivé predstaviť si, koľko peňazí sa vynakladá na generovanie odpovedí vďačnosti neurónovou sieťou.
Vo februári 2024 publikovali vedci z japonskej univerzity Waseda dokument hodnotiaci vplyv slov vďačnosti na výkon AI v troch jazykoch: angličtine, čínštine a japončine.
Dospeli k záveru, že nezdvorilé (alebo presnejšie, vyslovene hrubé) výzvy môžu zhoršiť výsledky vyhľadávania, no zároveň prílišná zdvorilosť nezaručuje lepšiu kvalitu odozvy.
Vo väčšine prípadov je najlepšia mierna vďačnosť, ale neexistuje žiadny rýchly štandard. Výskumníci poznamenávajú, že generatívne modely závisia od jazyka a kultúrneho kontextu.
Z tohto dôvodu sa optimálna úroveň zdvorilosti pri komunikácii s konkrétnou neurónovou sieťou môže líšiť.
Nathan Bos, vedúci výskumný pracovník v Laboratóriu aplikovanej fyziky Univerzity Johna Hopkinsa, preskúmal prácu výskumníkov a vykonal niektoré zo svojich vlastných testov.
Nezistil ani výraznú závislosť výkonu umelej inteligencie od miery zdvorilosti požiadaviek používateľa.
Vedec však poukazuje na niekoľko dôvodov, prečo môže zdvorilosť ešte zlepšiť kvalitu reakcií AI.
Bos poznamenáva, že určité slová môžu slúžiť ako ďalšie značky, ktoré pomáhajú neurónovej sieti lepšie pochopiť kontext toho, čo je napísané.
Napríklad „prosím“ oznámi systému, že bude nasledovať žiadosť. Príliš prepracované konštrukcie s množstvom nepriamych zdvorilostných fráz môžu, naopak, AI zmiasť.
Nathan Bos tiež zdôrazňuje dôležitosť učebných zdrojov pre jazykové modely.
Navrhuje, aby v otvorených zdrojoch na internete boli úplnejšie a užitočnejšie informácie obsiahnuté v tých materiáloch, ktorých autori používali zdvorilé výrazy.
Naopak, hrubé frázy (napríklad na sociálnych sieťach a fórach) sa zriedka spájajú s niečím užitočným.
Umelá inteligencia vyškolená na takýchto zdrojoch nereaguje na zdvorilosť ako takú, ale dokáže spájať slová vďačnosti s kvalitnejšími zdrojmi.
V marci 2025 novinárka Becca Caddyová v článku pre TechRadar napísala, že sa pokúsila prestať používať zdvorilé slová pri komunikácii s AI a zredukovala výzvy na priame pokyny.
Potom sa podľa jej subjektívnych pocitov znížila aj užitočnosť odpovedí.
„Osobne si myslím, že je to dôležité zo spoločenského hľadiska,“ tvrdí Ben Wood, senior analytik z technologickej výskumnej firmy CCS Insight.
„Ak sa neúcta k asistentom AI stane prijateľnou, toto správanie začne prenikať do medziľudských interakcií, a to je nebezpečná cesta,“ dodal.