Okresný úrad v Žiline vyhlasuje mimoriadnu situáciu v súvislosti s padaním skál pri Strečne. Nad frekventovanou cestou sa nachádza množstvo uvoľnených hornín, ktoré spolu presahujú 150 cm.
Uplynulé dni priniesli na cestu I/18 pod Strečnom mimoriadne nebezpečné momenty pre vodičov, ktorý tadiaľ cestovali. Množstvo skál totiž dopadlo aj na cestu.
Podľa polície poškodili popadané skaly dve vozidlá, pričom sa nikto nezranil. „Pretože došlo k poškodeniu komunikácie, bude v danom úseku dopravným značením dočasne znížená rýchlosť v oboch smeroch, s využitím obidvoch jazdných pruhov,“ uviedla ešte v stredu žilinská krajská policajná hovorkyňa, Gabriela Kremeňová.
Ako v stredu informovalo TASR, riaditeľ Investičnej výstavby a správy ciest Slovenskej správy ciest (SSC) v Žiline, Ivan Brečka, po zasadnutí krízového štábu konkretizoval, že k zosuvu svahu došlo v úseku medzi skalami Margita a Besná. „Zhruba dva až päť metrov pod dynamickou zábranou. Bol tak silný, že poškodil vozovku a potrhal krajnicu. Hlavným bodom pre nás ako správcu komunikácie je okamžité zabezpečenie aktualizácie geologického skutkového stavu v úseku zhruba 500 až 700 metrov. Maximálne jedného kilometra,“ priblížil.
Brečka podotkol, že uvoľnenie skál je dôsledkom eróznych pohybov. „Jeden týždeň je mínus päť stupňov Celzia, ďalší týždeň je plus desať stupňov Celzia. Do toho sneh, dážď. Čiže, je to dôsledok erózie a oteplenia. Bohužiaľ, sme v úseku, ktorý je týmto povestný,“ skonštatoval.
Starosta Strečna Dušan Štadáni upozornil, že situácia na ceste I/18 je vážna. „Práve toto je asi signál, aby sa začali kompetentní intenzívnejšie zaoberať dobudovaním tunela Višňové - Dubná skala.“
Po pár dňoch sú k dispozícii výsledky geologického prieskumu. Nad frekventovanou cestou sa nachádza množstvo uvoľnených hornín, ktoré spolu presahujú 150 cm.
Ako informuje TA3, okresný úrad v Žiline vyhlasuje mimoriadnu situáciu v súvislosti s padaním skál pri Strečne. Vyplýva to z dokumentu, ktorý má mať spravodajská televízia k dispozícii.
Hrozbu predstavuje územie o veľkosti 300 X 300 metrov, na ktorom sa nachádzajú skaly, ktoré môžu padať na vozovku. Niečo dokážu zachytiť dynamické bariéry, ale rozhodne nie všetko. V pondelok 12. februára preto zasadne krízový štáb, ktorý musí prijať konkrétne opatrenia.
„Z prvotnej obhliadky nie je možné určiť mieru najväčšieho porušenia a vytipovať miesta, kde je potrebné osadiť zabezpečovacie dynamické siete," uvádzajú v správe geológovia.
Na to je potrebné vykonať sled prác, ktoré pozostávajú z: